title
title
title
title
title
title
מטעמים מפרשת השבוע - על ראיית הטוב - מדורו של הרב אורי ליפשיץ - רבה של טירת-צבי

פרשת ויקהל

חטא העגל שעמד במרכז פרשת 'כי תשא', הותיר את רישומו ויצר הפרדות ומחיצות. בני לוי הורגים במצוות משה 'אִישׁ אֶת אָחִיו וְאִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת קְרֹבוֹ', משה פורש מהעם ונוטה את אהלו 'מִחוּץ לַמַּחֲנֶה הַרְחֵק מִן הַמַּחֲנֶה', והקדוש ברוך הוא מחליט על התנתקותו ושליחת מלאך לפני עמו 'כִּי לֹא אֶעֱלֶה בְּקִרְבְּךָ כִּי עַם קְשֵׁה עֹרֶף אַתָּה'.

חווית האחדות הנדירה של 'וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר – כאיש אחד בלב אחד' התפוגגה והלכה לה, ובעקבות החטא והבגידה הגיעו הסתרת פנים, פילוג, ריחוק וניכור.

נראה שעל כן פותחת פרשתנו בכינוס של כל העם. היכולת להמשיך הלאה נשענת על הקהלת כל עדת בני ישראל, על חידוש הקשר בין איש לבין רעהו, על מפגש מחודש של משה עם צאן מרעיתו, ומתוך כך על החזרת הנוכחות האלוקית לעולמנו דרך הציוויים על השבת והמשכן.

גם רוחות הפורים שכבר נושבות באוויר נושאות איתן את בשורת ההתקהלות וההתכנסות, כהנחיית אסתר 'לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים', ובסופו של דבר 'אֲשֶׁר נָתַן הַמֶּלֶךְ לַיְּהוּדִים... לְהִקָּהֵל וְלַעֲמֹד עַל נַפְשָׁם'...

כהמשך להיקהלות הזו, מתנדבים בני ישראל ו'כָּל אִישׁ אֲשֶׁר נְשָׂאוֹ לִבּוֹ וְכֹל אֲשֶׁר נָדְבָה רוּחוֹ אֹתוֹ הֵבִיאוּ אֶת תְּרוּמַת ה''. תיקון היחסים מתחיל בהתכנסות, ממשיך בהתנדבות, וניתן לכרוך אליו את מינויו של בצלאל:

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רְאוּ קָרָא ה' בְּשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה.

אם נדרוש את הפסוק, הרי שראשית יש 'לראות', אחר כך מופיעה ה'קריאה', ואז מגיע שמו של בצלאל (עליו דרשו חכמים את הפסוק מקהלת 'טוֹב שֵׁם מִשֶּׁמֶן טוֹב').

הראיה של הטוב – היא הצעד הראשון. לראות טוב משמעו לחפש את הטוב, לזהות את הטוב, לבחור להתמקד בטוב. אחרי הראיה מגיעה הקריאה, מגיע הדיבור. המילה הטובה הבאה בעקבות העין הטובה, מכוננת שפה של פרגון, מסייעת גם היא בשיקום היחסים שהתרועעו, ובונה מחדש את הגשרים שנסדקו.

רבי אלימלך מליז'נסק, שיום פטירתו חל היום (כ"א באדר א'), ניסח בתפילתו את שני הצעדים הבסיסיים להתקהלות שכזו, ולהגעה לאהבה ונחת רוח:

אַדְּרַבָּה, תֵּן בְּלִבֵּנוּ שֶׁנִּרְאֶה כָּל אֶחָד מַעֲלַת חֲבֵרֵינוּ וְלא חֶסְרונָם

וְשֶׁנְּדַבֵּר כָּל אֶחָד אֶת חֲבֵרו בַּדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר וְהָרָצוּי לְפָנֶיךָ

וְאַל יַעֲלֶה שׁוּם שנְאָה מֵאֶחָד עַל חֲבֵרו חָלִילָה

תפילה נפלאה זו יכולה ללוות אותנו תמיד, בכל יום ובכל רגע, אך על אחת כמה וכמה כשאנו חווים משברים כמו זה שחווה עם ישראל אחרי חטא העגל. ימי הסתר הפנים והניכור יעלמו אם נתקהל ונתנדב, ואם נאמץ עין טובה ומילה טובה, לראות מעלת חברינו ולדבר את חברינו בדרך הישר, 'רְאוּ קָרָא ה' בְּשֵׁם בְּצַלְאֵל'


שבת שלום, הרב אורי ליפשיץ, רבה של טירת-צבי