title
title
title
title
title
title
משתפים גליון 263

הרצאתה של צילה גביש על הספר "אמא תראי איך אני מציירת"


פעם בחודש מופעל "מועדון תרבות" במסילות על ידי צוות מטעם התרבות בקיבוץ. בכל מפגש מוזמנת הרצאה אחרת המעשירה את חברי מסילות המעוניינים בכך. הוזמנתי אליו הפעם על ידי חברותיי היקרות מ"גיל עוז" יהודית שלו וסוזנה קוג'מן סינגליה. המרצה הייתה צילה גביש שסיפרה על הספר שכתבה עם מלכה האס "אמא תראי איך אני מציירת". השקתו החגיגית של הספר התקיימה בקמרון ב- 7.7.14.

אני גננת בפרישה ולמדתי אצל שתיהן בשנות השמונים. נעניתי בשמחה להזמנה של חברותי כי הייתי בטוחה שצילה תיתן בהרצאה דגשים שלא הייתה יכולה לתת בהשקה עצמה. ולא התבדיתי. צילה הדגישה שמטרת ההרצאה היא לאפשרלאנשים שאינם עוסקים בחינוך בילדות המוקדמת, להכיר במעט את ייחודיות הציור הילדי.

צילה עם מלכה.jpg

כריכת הספר אמא תראי איך אני מציירת.jpg













הספר "אמא תראי איך אני מציירת" צילה גביש עם מלכה האס


שיתוף הפעולה הפורה בין מלכה האסוצילה גביש החל לפני 30 שנה. צילה (כיום בת 65) למדה בשנת 1969 אצל מלכה במכללת "אורנים" במסלול גננות. תוך כדי עבודה בגן צילה התחילה ללמד באורנים. שיתוף הפעולה בין מלכה האס וצילה גביש יצר גישה ייחודית לחינוך בילדות המוקדמת.


מלכה לימדה במשך עשרות שנים במכללת "אורנים" קורס ייחודי של חינוך על ידי העשייה הילדית בחומרי אומנות - "החינוך בילדות המוקדמת כמכלול חיים" וצילה ממשיכה ומפתחת אותו. מלכה וצילה כתבו את הספר: "אמא תראי זה אמיתי" חצר הגרוטאות כמשל לחינוך בילדות המוקדמת, ואת הספר "אמא תראי איך אני מציירת" התבוננות בראשית הציור הילדי.

על סמך ניסיונן רב השנים הן מאמינות כי ילדים שהציור הספונטני והעצמאי הוא עבורם הרגל חיים טבעי, עשויים להגיע לביטוי אישי בעשייתם ולהתפתח כשהם מאוזנים יותר באישיותם ויצירתיים יותר.

מלכה האס זכתה בפרסים רבים, ביניהם פרס החינוך לשנת תשנ"ד ולאחרונה "יקירת אורנים" יחד עם רחל רבין.

כיום כשמלכה בת 95 ומתקשה בראייה, היא יושבת בביתה בשדה אליהו וצילה נוסעת אליה פעם בשבוע וביחד הן ממשיכות בכתיבת ספרן הבא.

כבר בתחילת ההרצאה צילה ציינה שהן קול אחר בפדגוגיה של הילדות המוקדמת ושההבנה שיש לאפשר לילדים לפעול באופן משוחרר בציוריהם הולכת ונעשית יותר קשה במציאות של ימינו.

באמצעות מצגת תמונות צילה הראתה איך מראשית ההיסטוריה האנושית, מרגע שהאדם היה יכול, הוא התחיל להשאיר חותם בסביבה הקרובה ולצייר.

כך למשל בדרום צרפת נמצאו חלוקי נחל מתקופת האבן (10,000 שנה לפנה"ס) ועליהם דימויי ציור שאנו רואים בציוריהם של ילדים צעירים:


הנטייה לסדרתיות ניכרת בחלוק נחל מתקופת האבן ובציור של בת 2.8

מבנית דו צדדית.jpg

הנטייה לדו-צדדיות ניכרת בחלוק נחל מתקופת האבן ובציור של בת 2.11

מבנית ארבע צדדית.jpg

הנטייה לארבע-צדדיות ניכרת בחלוק נחל מתקופת האבן ובציור של בת 3.4

מבנית מודרגת.jpg

הנטייה להדרגתיות ניכרת בחלוק נחל מתקופת האבן ובציור של בת 3.5

מבנית מקרינה.jpg


הנטייה לסדרתיות בליטות ניכרת בחלוק נחל מתקופת האבן ובציור של בת 2.11




פעוט משאיר עקבות בחול.jpgאם נתבונן בילדים צעירים ניווכח כי הנטיות העיצוביות (שהן כנראה מולדות) ניכרת במכלול העשייה הילדית, אפילו בארוחה.

רעות מלמדת את עצמה לצייר.jpgהילדים מבטאים את הנטיות העיצוביות בחיי היום יום. בבנייה בכפיסי עץ על הרצפה, בקוביות מוצקות, בהרכבות פלסטיק צבעוניות, במבנים בחצר הגרוטאות, במשחק הדרמטי, בבנייה בחומרי הסביבה בטיול, בגינה הציבורית. תינוקות באשר הם חוקרים את עולמם ומגלים שהם יכולים לחולל בסביבתם שינויים המשאירים סימונים, הם נהנים להשאיר חותם בסביבתם. הדחף להשאיר סימנים בסביבה הוא המקור לפעילות הגרפית של האדם והוא אוניברסאלי.

בהמשך צילה הציגה סדרת שקופיות תחת הכותרת "ילדה אחת מלמדת את עצמה לצייר", מעקב אחר התפתחות מושגי הציור של הילדה רעות החל מגיל 1,10:

(המושגים מומחשים בתמונות הציורים)

קו מרובה ישר.jpgרעות מתחילה את חקר הקו, הצורה והמשטח בקו מרובה ישר, עוברת לקו מרובה סיבובי, מגלה שלמשטח הדף שלה יש קצה. היא חוקרת את תכונות משטח הדף ע"י קווים אקראיים. לאחר חקירה ממושכת היא מגלה את הקו היחיד ומציירת קווים יחידים ישרים מה שמאפשר את המשך התפתחות הציור. במקביל היא מגלה שלמשטח הדף יש פינות.

קומרובה ישר


בגיל 2.5היא מציירת לראשונה תחימה שזו סגירת קו אך עדיין לא צורה. היא מדגישה את הסגירה,היכולת לסגור את הקו מבשרת את המשך ההתפתחות

שתוביל לציור צורות מוגדרות.

קו מרובה סיבובי.jpg


בגיל 3,11 רעות חוקרת ומתנסה בצירופים בין המבניות השונות ויוצרת בכל פעם שלמות עיצובית

חדשה, מעין מופשטת (ציור מופשט).




קו מרובה סיבובי

תחימה משטח בעל פינות קו אחיד ישר

מבנית דו צדדית מבנית ארבע צדדית מבנית מודרגת



מבנית מקרינה מבנית מקווקוות ציור מופשט

רעות מציירת דמות אנוש בתמזוגת.jpg

תמזוגת.jpg










רעות מציירת דמות בשילוב ציור פיגורטיבי ומופשט

בסביבות גיל 4, רעות מגיעה לדימוי הפיגורטיבי הראשוני של דמות אנוש אלא שהיא אינה מסתפקת בכך ומפתחת אותו בדרכה האישית על ידי יצירת צירופים חדשים של ייצוגי הציור שלה. היא מצליחה לשלב יחד ציור פיגורטיבי וציור מופשט וליצור מהם שלמות אסתטית חדשה הנקראת ציור משולב או תמזוגת.


רעות זכתה לקבל תיווך נכון לתהליך העצמאי של פיתוח יכולת הציור שלה, מבלי לקבל תגובת יתר לציורים הפיגורטיביים הראשונים שלה. זה אפשר לה להמשיך לפתח באומץ ציורים אישיים משלה.

ולסיום צילה הקרינה לנו דוגמאות מעניינות של שלושת אופני הציור:



ציור פיגורטיבי ציור מופשט ציור משולב



צילה גביש עם מלכה האס בהשקת הספר בקמרון 7.7.14





הספר "אמא תראי איך אני מציירת" נחטף עד האחרון!

לצפייה בכמה מדבריה של מלכה האס בהשקת הספר בקמרון לחצו על כאן

לסיכום, היה מאוד מעניין, האווירה הייתה נעימה, הגיעו הרבה חברים, הייה כיבוד טעים ואף תערוכה: קולקציה "חיי מדף" של האומנית שיילה קרפוביץ.


DSCN4750.JPG

DSCN4752.JPG













תודה לך צילה על ההרצאה המאלפת, על הריאיון,

על כל השקעתך בתחום הפדגוגיה החינוכית, על הדאגה להפצת דוקטרינת "החינוך בילדות המוקדמת כמכלול חיים". מסרי גם למלכה האס תודות מכולנו, בריאות טובה ואריכות ימים!




תודה לסוזנה קוג'מן סינגליה על צילום המפגש ותודה גם למארחות!

ברכה יואל

שדה-נחום

מופיע בעלון: