title
title
title
title
title
title
מטעמים מפרשת השבוע - פרשת חיי שרה

פרשת חיי-שרה – "ברכנו אבינו כולנו כאחד"

"ישְׁתַּבַּח שִׁמְךָ לָעַד מַלְכֵּנוּ יוצֵר מְשָׁרְתִים וַאֲשֶׁר מְשָׁרְתָיו כֻּלָּם עומְדִים בְּרוּם עולָם. וּמַשְׁמִיעִים בְּיִרְאָה יַחַד בְּקול. דִּבְרֵי אֱ-לקים חַיִּים וּמֶלֶךְ עולָם: כֻּלָּם אֲהוּבִים...וְכֻלָּם פּוֹתְחִים אֶת פִּיהֶם בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה. בְּשִׁירָה וּבְזִמְרָה..

וְכֻלָּם מְקַבְּלִים עֲלֵיהֶם על מַלְכוּת שָׁמַיִם זֶה מִזֶּה. וְנותְנִים רְשׁוּת זֶה לָזֶה לְהַקְדִּישׁ לְיוצְרָם בְּנַחַת רוּחַ. בְּשפָה בְרוּרָה וּבִנְעִימָה. קְדֻשָּׁה כֻּלָּם כְּאֶחָד". (ברכת יוצר אור, תפילת שחרית)

בתפילת "יוצר אור", הראשונה מתוך ברכות קריאת שמע של שחרית, מתוארים המלאכים השונים והקבוצות השונות של המלאכים כמתפללים יחד. לא רק שהם מתפללים יחד אלא ה"יחד" שלהם הוא "באהבה" "בנחת" והם, "נותנים רשות זה לזה".

לכאורה זה לא שבח כל כך גדול, בכל זאת, הם מלאכים. במבט יותר מעמיק אנו רואים שמלאכים אלו הם בעלי מגמות שונות. יש מלאך שממונה על המים ויש מלאך שממונה על האש, יש מלאך שממונה על אומה זו ויש מלאך שממונה על אומה אחרת. יש מלאך שממונה על המוות ויש מלאך שממונה על הרפואה. אף על פי כן יש זמן ביום שהם מבינים שהם כולם חלק ממגמה אחת, חלק מתהליך אחד גדול שבו הם כולם שותפים.

כשהמלאכים עומדים בתפילה, לא רק שהם נותנים אחד לשני את מקומו הראוי לו, פתאום מתברר שהם "מקבלים זה מזה", שלמרות שנוכחותו של האחד סותרת את נוכחותו של השני היא גם מעשירה אותה ומייחדת אותה, פתאום מתברר ששירת המלאכים – "בשירה ובזמרה" מיוחדת דווקא בגלל ההרמוניה של הצלילים השונים.

"מלכותא דארעא כעין מלכותא דרקיעא" – המלכות בארץ היא כמו המלכות ברקיע. כך נאמר על ידי רב ששת במסכת ברכות. רב ששת לא רק האמין בכך אלא יישם באופן מעשי את האמונה הזו.

אנו מזכירים את שירת המלאכים כל יום לא כדי לדבר עליהם אלא כדי לדבר עלינו. להציב לנו יעד כיצד להתנהל, כיצד לנהל מחלוקות, כיצד להתבונן במי שאינו כמונו ואף סותר בצורה קיצונית את מה שאנו מייצגים ופועלים. גם לו יש מקום גם הוא חשוב וכשנבין זאת נוכל לא רק לתת לו מקום אלא גם "לקבל זה מזה... בנחת רוח...באהבה..."

אנו מתפללים ומייחלים שמנהיגנו יהיו בעלי תבונה לא רק להיות בעלי מפלגות שמפלגות ומחלקות.  שיזכרו שהפלג – החלק החצוי, הוא בעל משמעות דווקא כשהוא חלק משלם אחד. שיזכרו שאנו זקוקים לדעות השונות ולפעולות השונות על מנת לייחד את מקומנו בתוך השלם

שיזכרו שכולנו בסוף חלק ממשהו גדול יותר, מהשליחות של כל פרט ואפילו של כל קבוצה. כולנו עם אחד עם תפקיד כל כך גדול שזקוק לכוחות השונים והמגוונים של כולם.


שבת שלום, הרב  מתן שניוייס, רב טירת-צבי