title
title
title
title
title
title
מטעמים לפרשת השבוע - פרשת שמות

פרשת שמות

 

סיפורי התורה על משה רבנו היוצא מביתו של פרעה מהווים את החלון לדמותו יוצאת הדופן של מי שיהפוך להיות רועה ישראל, אדון הנביאים ומוסר התורה. התורה מתארת את שלושת מקרי ההתערבות של משה – בסכסוך בין אחיו, במצב בו איש מצרי מכה איש עברי ובבאר במדין, שם הרועים עושקים את בנות יתרו.

נחמה לייבוביץ' בעיונה לפרשתנו מציינת כי בשני דברים מיוחד הוא המקרה השלישי.

ראשית, זהו מקרה בו מתערב משה כנגד עוול שלא נוגע לאחיו ובני עמו, ושנית, מדובר במצב בו הוא כבר מודע לסיכון שבמעשיו, שהרי כל הגעתו למדין נובעת מכך שפרעה שמע על הריגת המצרי 'ויבקש להמיתו'.

 

שני דברים נלמד מכך על דמותו של משה ועל תורתו. תורת משה היא תורת ההתערבות לטובת החלש באשר הוא, ובנוסף, תורת משה מלמדת שעלינו להסתכן ולשלם מחיר עבור הצדק והאמת.

 

היום הוא יום פטירתו של ראשון הרבנים לשושלת אבוחצירא, רבי יעקב אבוחצירא, המכונה 'אביר יעקב' (נפטר לפני 139 שנים). סיפור מופלא המביא הרב ד"ר חזי כהן בספרו 'חכמה מקדם' יכול להשתלב בדברים אלו:

עימות חריף בין בני זוג הצית מריבה קשה בין משפחותיהם. בני הזוג החליטו להתגרש והתווכחו אצל מי יישאר ילדם המשותף. המריבה התלהטה והמשפחות פנו אל בית הדין אשר פסק שהילד יגדל בחזקת אמו. משפחת הבעל סירבה לקבל את הדין, והמריבה עברה לקטטה של ממש. אז ביקשה האם לפנות אל האביר יעקב על מנת שיושיע אותה ויאשר את פסק ההלכה. כשהגיעה לביתו נאמר לה שהרב יצא לפני זמן קצר לכפרים שבסביבה. האם מיהרה לצאת מן העיר, רכובה על חמור, על אף הסכנה הגדולה שבדבר. לאחר זמן־מה ראתה מרחוק את הרב אבוחצירא ושמשו מהלכים לאטם בדרך. היא צעקה לעברם והם עצרו והמתינו לה. האישה גוללה באוזניהם את הסיפור, בעוד השמש מזרז אותה מפני סכנת השודדים. האביר יעקב האזין לדבריה ברוב קשב ואף הוסיף ושאל כמה שאלות, וסבלנותו של השמש הלכה וקצרה. לבסוף התיישב הרב לכתוב לה פסק דין והשמש יצא מדעתו. הוא ניגש אל האביר יעקב ואמר שיש סכנה גדולה מפני שודדים ואולי ימשיכו לעיר הקרובה, שם ודאי יוכל לכתוב לה את פסיקתו. השיב לו האביר יעקב, ״סכנה?! הסכנה היא במקום שבו מטים משפט.״ רק כשסיים לכתוב את פסק ההלכה ומסר לה אותו, הסכים הרב להמשיך במסע.

 

רובנו לא נדרשים לסכן את נפשנו בשביל להציל עשוקים או למנוע הטיית משפט. יחד עם זאת, פעמים שכדי להביא לעשיית צדק ואף להגיע ליישוב סכסוך, יישור הדורים ושלום בית, עלינו להיות מוכנים לצמצם משהו מעצמנו, לוותר על אחיזה בדעה ובהנחות יסוד, להקריב משהו שהוא 'בנפשנו', ובכך ללמוד ממשה רבנו ומה'אביר יעקב' על רגישות, מנהיגות ואחריות.

 

שבת שלום, הרב אוֹרי ליפשיץ, רב טירת-צבי