title
title
title
title
title
title
מהנעשה בגיל עוז - חבורת הפיוטים בשירי ברכה

חבורת הפיוטים בשירי ברכה

 

לאחר הפוגה של שבועיים התכנסה החבורה לשיר פיוטי ברכה.

התחלנו את מפגשנו בשני שירים מתהילים:

יְבָרֶכְךָ ה' מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלָ‍ִם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ.

וּרְאֵה בָנִים לְבָנֶיךָ שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל.

והשיר השני:

עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה.

 

הברכה המגיעה מבורא העולם קשורה לירושלים ולציון ותבוא לידי ביטוי בשמחת הבנים דרך עבודת האל בשמחה וברננה.

לצפייה בביצוע החבורה לחצו כאן


ואף כאן


 

המשכנו לפיוט למוצאי השבת המשותף לכמעט כל קהילות ישראל,

"אמר ה' ליעקב" הבנוי על פי סדר אותיות ה- א'-ב'.

הפיוט מורכב מפסוקי המקרא בהם נזכר יעקב בהקשר של ברכה, גאולה וישועה.

כל משפט מסתיים באמירה של עידוד- אל תירא עבדי יעקב – הן כפניה של האל לעם ישראל והן כאמירה של עם ישראל, היחיד והכלל, המעודד את עצמו שלא להתייאש כלל.

 

לעיון במילות הפיוט לחצו כאן


 

האזנו למספר ביצועים והצטרפנו גם אנו - לצפייה לחצו כאן


וגם כאן


כדי שברכת הבנים תגיע יש להתחתן ולכן בחרנו בפיוט "ברך חתן וכלה"

הפיוט נכתב בידי רבי יצחק סונה, תלמידו של הרב עובדיה יוסף, שהוציא שירים יחד עם אחיו, החזן ציון יחזקאל,  כשהרב סונה מתאים מילים ללחנים ערביים ידועים, ואחיו שר אותם. הרב עובדיה יוסף התיר לו להשתמש בלחנים ערבים עבור שירי קודש יהודיים, ואף עודד אותו לכך כדי שישירו מילות קודש ולא חול.  השירים הפכו פופולריים בציבור המזרחי, וזכו לגרסאות כיסוי רבות.

 

 

בענין שמחת הבנים בחרנו בפיוט הנקרא אתה אהובי, פיוט לשמחת ברית המילה במסורת בבל, לוב וספרד ירושלים. אצל יהודי בבל זהו אחד הפיוטים המרכזיים בשמחה זו.

הפיוט, שלחנו שמח ומתרונן, רצוף ביטויי שמחה המבטאים את רחשי לבו של האב, שלבו כמו גואה על גדותיו ברחשי שמחה ותודה לקב"ה שזיכה אותו בבן, ומתוך השמחה הפרטית שלו הוא פונה לקב"ה בבקשה לשמח את עם ישראל כולו ולגאלו. המשורר כמו חש את נוכחותו של אליהו הנביא בשמחת הברית, שכן לפי המדרש אליהו הנביא הוא מלאך הברית ומבקר בכל ברית מילה, והוא מבקש שאליהו הנביא ימשיך אל תפקידו הנוסף ויבשר את הגאולה.

 

לעיון במילות הפיוט לחצו כאן


 

חתמנו את המפגש בפיוט נוסף  העוסק בברכה ובבקשה לגאולה שנכתב גם הוא בידי רבי יצחק סונה "אשאל עלי יה".

 

 

 

פיוט זה העוסק בחזקיהו המלך שהמדרש מספר שבימיו היה אמור לבוא אליהו והמשיח אך זה התעכב עקב אי רצונו של המלך חזקיהו להתחתן ולהביא ילדים לעולם שראה שצפויים לצאת ממנו שני בנים רשעים. בסופו של ענין התחתן עם ביתו של ישעיה הנביא.

 

לצפייה בביצוע החבורה לחצו כאן


 

המשך ברכות ושמחות לכולנו.

 

גדי ליאון

עורך מעת לעט