title
title
title
title
title
title
מהנעשה בגיל עוז - "החבורה העליזה"...מפייטת

"החבורה העליזה"...מפייטת

 

כהרגלנו מידי שבוע, בחר ירון שלושה פיוטים.

הראשון- כפיוט כללי בחרנו לעסוק ב"מה נאוו עלי" שהוא אחד הפיוטים הידועים והמרכזים ביותר במסורת יהודי בבל.

את הפיוט חיבר בסוף המאה הקודמת ר' שמעון ב"ר נסים שמעון, שהיה אחד מחבורת משוררים ציוניים צעירים שפעלו בבבל במחצית הראשונה של המאה ה-20 - שמואל שאמי, עזרא ומאיר זכרי ושלמה נסים.

הם חיברו יחד מספר פיוטים שנכנסו לספר השבחות של יהודי בבל תחת הכותרת "שירי רנה". הפיוט נקלט במהרה בקרב יהודי בבל ועם העלייה לארץ התפשט גם בקרב קהילות אחרות והיום הוא מוכר ומושר בפי רבים
המשורר פונה בשירו בה בעת לציון שבניה שבים אליה, ואל העולים לציון. בשניהם הוא מאיץ לקום,  להתעורר ולשמוח בשמחת הגאולה.

 

לעיון במילות הפיוט לחצו כאן


 

הפיוט לשבת שעסקנו בו הפעם הינו "אל אדון".

פיוט קדום המושר בתפילת שחרית של שבת ושל חג בכל הקהילות, על אף שתוכנו אינו מעיד על כך שנכתב כפיוט לשבת דווקא.

זהו אחד מן הפיוטים הקדומים ביותר הידועים לנו ומשערים שהוא מתקופת הפיוט הארץ ישראלי הקדום,  מן המאות הראשונות לספירה.

הפיוט בנוי לפי סדר הא"ב ואינו מחורז,  עובדה התומכת בהשערה על קדמותו. עיצובו ההדור והחגיגי, תכנו המרהיב ומקצבו הסימטרי עולים בקנה אחד עם התמונה הקוסמית ההרמונית המצטיירת בו: האל בורא היקום ובייחוד בורא המאורות, המשפיע מטובו המופלא על הבריות וזוכה על כן להיות משובח ומהולל על ידן, בייחוד על ידי הבריות השמימיות הסובבות את כסא הכבוד.

האזנו ללחנים שונים, מזרחיים ומערביים, והבחנו במגוון הרב סביב פיוט קדום זה.

 

לעיון במילות הפיוט לחצו כאן


 קינחנו בפיוט "יעלה יעלה".


פיוט זה, שנכתב ע"י ר' ישראל נג'ארה, המשורר הגדול בן המאה ה-16, הוא שיר אהבה בין הדוד (הבורא) והרעיה (כנסת ישראל), המכונה בשיר זה יעלה.

השיר זכה ללחנים שונים והוא מושר ע"י כל קהילות המזרח השונות

השיר מושר במיוחד באירועים של הולדת בת או שמחת בת מצוה, אך גם בעתות שמחה שונות, בשל מלותיו המרגשות ולחנו הכובש.

 

לעיון במילות הפיוט לחצו כאן


 

מוזמנים להצטרף כל החפצים בכך, נחכה לכם בשמחה.

 

גדי ליאון

עורך מעת לעט