title
title
title
title
title
title
מומלץ לנכדים


סבתא של חנה בננה בשלה דייסה - כתבה ואיירה אורה אייל

 

בסיפור זה אנו פוגשים את הילדה חנה-בננה מסיפור אחר של אותה מחברת -"לילה חשוך אחד".

אותה דמות חביבה המתמודדת עם פחדי לילה ומתגברת עליהם ברגע שהיא מבינה שהדמויות שהיא רואה בחושך, הם למעשה הבגדים שהיא זורקת בכל מיני צורות, אותם היא מגלה בבקר.

דמות החתול ודמותה של חברתה אותם היא פוגשת בדרכה אל ביתה של סבתה, מופיעים בספר נוסף של אורה איל הנקרא "בקר בהיר אחד", אלא ששם לא מופיעה חנה בננה אלא נכד של הסבתא, הפוסע לאט ופוגש בדרכו חברים רבים ולכן מתעכב בדרכו אל סבתו.

דמותה של הסבתא אליה מגיעה בסופו של דבר חנה בננה, שגם היא מתעכבת בדרך, היא אותה הסבתא. מאחר והכותבת היא גם המאיירת, הדבר יכול להתאפשר ללא בעיות. רבים נוטים לראות בשלושת ספרים אלה סידרה, אך הם יכוים גם לעמוד כל אחד בפני עצמו.

הספר שלפנינו הנו ספור בתוך סיפור. סיפור המסגרת הוא של הסבתא הרוצה להכין לנכדתה דייסת סולת, שהיא משוכנעת שהיא אוהבת. כאשר היא מסיימת להכין א הדייסה עם כל המצרכים, נכנס כל פעם שכן או אורח אחר המריח את הדייסה וסבתא מגישה לו צלוחית עם המאכל המהביל.

בינתיים מתרחש הסיפור השני בו זמנית, כאשר

"חנה-בננה מאד ממהרת

                                          לבית של סבתא בקצה הרחוב

                                          הולכת, הולכת, כמעט לא עוצרת

                                          עוד מעט היא תגיע, הרי זה קרוב".

הבית החוזר הזה הוא כמובן אירוני, מאחר וחנה-בננה בכלל לא ממהרת וכל פעם היא מתעכבת בגלל סיבה אחרת: היא פוגשת חתול על ערימת חול ומשחקת אתו, היא פוגשת את חברתה הטובה ומשוחחת איה ארוכות ולבסוף מגיעה אל סבתא וקופצת עליה בשמחה.

כאן מתאחדים שני הסיפורים. הסבתא מגלה שלא נשארה דייסה בסיר והיא אומללה כי "רק לחנה בננה נכדתי המתוקונת, לא נשארה אפילו טיפונת. מה עושים?"

ואז מסתבר שבעוד הסבתא בוכה, חנה- בננה צוחקת ומכריזה ש"אני כבר בכלל לא אוהבת דיסה".

"מה עשתה סבתא? היא רצה מהר והביאה לחנה משהו אחר".

ובדף האחרון רואים את חנה בננה, נהנית, איך לא, מבננה שסבתא נתנה לה.

סיפור חמוד שניתן לקרוא לנכדים ולקרוא ביחד איתם את השורות החוזרות.

בנוסף אפשר לשוחח עם הנכדים על אוכל שהם אוהבים שסבתא מבשלת להם

ואפשר גם להראות את שלושת הספרים המוזכרים כסדרה ולחפש את הדומה והשונה.