title
title
title
title
title
title
מהנעשה בגיל עוז - הכרות עם נעמי לבנקרון

היכרות עם נעמי לבנקרון - המרצה על "פרזיטים אנושיים או שעירים לעזאזל?" בהשתלמות הקיץ של "גיל עוז"

נעמי לבנקרון.JPGנעמי, לפני שנתמקד בתחום ההתמחות שלך, ספרי לנו קצת על עצמך:

נולדתי ברומניה ב- 1970 והגעתי לארץ ב- 1974. גרנו ברמת גן.

התחתנתי עם עופר מקיבוץ כפר רופין, נדדנו בין כמה דירות ובסוף הגענו לקיבוץ שלו ב- 2012. יש לנו שלושה ילדים: יואב בן 13, מאיה בת 10 וגיא בן 7.

מהו הרקע האקדמי והמקצועי שלך?

יש לי תואר ראשון בקרימינולוגיה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה באוניברסיטת בר אילן; תואר שני בלימודי ביטחון באוניברסיטת ת"א; חצי תואר במגדר באוניברסיטת ת"א אבל באמצע עזבתי מחוסר זמן; יש לי תואר ראשון ושני ועוד מעט שלישי במשפטים ואני עורכת דין.

הרקע המקצועי שלי: משנת 2000 עבדתי בתחום שלי של הסחר בנשים, הייתי הרבה בבתי סוהר, בתי משפט, במתקני מעצר. טיילתי בכל הארץ ב"חצרות האחוריות" שלה. הרציתי בארץ ובחו"ל בכנסים והשתלמויות של שוטרים, של שופטים, פרקליטות ועובדי מדינה אחרים. ייצגתי נשים בבית משפט. קידמתי הצעות חוק. החוק שעוסק עכשיו בהפללת לקוחות הוא שלי, זה חוק שכתבתי ב- 2007/8, על פיו לקוח שנתפס לא ייכנס לבית סוהר אלא יצטרך לעבור קורס כמו נהיגה מונעת, לשבת ולשמוע נשים שעוסקות בזנות מה שיבהיר לו את המצב האמיתי שלהן, מה מביא אותן לשם, למה לא טוב להן בחיים האלה. בשבדיה יש כבר חוק דומה משנת 1999 , ההנחה שם היא שאם לקוח קונה אדם אחר, הוא עבריין. החוק הזה התפשט לעוד מדינות, נורבגיה, צרפת. בסן פרנסיסקו זה קיים כבר המון שנים.

הבאתי את החוק הזה לארץ ומאז יש עליו ויכוחים, כבר 10 שנים. החוק כל פעם עולה ויורד, אין פה כנסת שנמצאת מספיק זמן, משרד המשפטים לעת עתה מתנגד לזה, משרד הרווחה תומך בזה בתנאים מסוימים, בקיצור, כל משרד יש לו מה להגיד על זה, בסוף אני מקווה שיצא מזה משהו, אבל חשוב שזה יהיה בגרסה האמריקאית, שקובעת עונש "חינוכי", ולא בגרסה השבדית, שמסתפקת בהפללה.

את זה עשיתי משך 8 שנים, ואחריהן עברתי לנהל את הקליניקות של המכללה למנהל. יש שם במכללה למשפטים קליניקה שהסטודנטים יוצאים לשטח, עובדים, מגישים יחד איתי עתירות ובג"צים, כותבים הצעות חוק. ניהלתי 12 קליניקות כאלה, גם קליניקות משלי. הרבה עבודה משפטית, הרצאות. הייתי מרצה באוניברסיטת ת"א, באוניברסיטה העברית,  במכללת רמת גן,  ביזרעאל, במכללה למנהל.

באיזה תחום בדיוק?

היה לי קורס שנקרא "זנות וסחר בנשים בראי המשפט והחברה בישראל", בנוסף לימדתי קורסים שקשורים לזכויות אדם, זכויות נשים, זכויות מהגרים. בשנים האחרונות אני יותר עוסקת באכיפת חוק משטרה, ענישה, כיצד משפיעים העונשים שאנו נותנים לבני האדם. אם נזרוק לכלא אנשים שעוסקים בסחר בנשים, האם זה עוזר? האם זה יעשה משהו? האם זה לא עושה כלום? כל מיני שאלות מהסוג הזה.

איזה קורס את מתעתדת ללמד ב"גיל עוז" ועל מה תשימי בו דגש?

"החוק הפלילי ואכיפתו". חשוב לי שהאנשים יכירו את המציאות בתחום הזה, איך זה עובד באמת ויבינו את המיתוסים שיש בעניין. זה מאוד נחמד שאומרים "צריך להחמיר את הענישה כדי למנוע עבירות תנועה", אבל האם הענישה באמת עוזרת? לא תמיד, לא בהכרח, לא בצורה שבה היא נעשית. או הרדיפה אחרי חוקים חדשים: "צריך לחוקק חוק שיאסור על..." האם החוקים בכלל עוזרים? האם הם מיושמים? האם אנחנו באמת מצליחים לתפוס עבריינים? האם המשטרה הישראלית היא יותר כושלת ממשטרות אחרות? היא אלימה יותר מאחרות?

לכן בקורס שלי יוצאים הרבה לטייל, במשטרה, בבתי סוהר. את הסטודנטים שלי אני תמיד לוקחת לסיור במכללה לשוטרים בבית שמש, זה מקום מאד מרשים, שכדאי להתרשם ממנו אישית. אם באים לבית שאן ורואים את התחנה המסורתית הקטנה, זה לא זה. חשוב לבוא לשם כדי לראות את השינוי שהמשטרה כן מנסה לעשות.

חשוב לי להביא דוגמאות מהשטח, ושהלימוד יהיה חוויתי. יש לי קורס עכשיו בת"א לסטודנטים למשפטים וכל שיעור מתחיל בהתעמלות בכדי להעיר את המוח, סיפור, מנתחים שיר שקשור לעבודת המשטרה, קטע מסרט, לדוגמא מהסימפסונים: למדנו על "נשים במשטרה" אז צפינו במרת סימפסון מתגייסת למשטרה ועל ההשפלות שהיא עוברת בדרך. אנו לא הולכים רק על המאמרים האקדמיים. הסטודנטים שלי בסופו של דבר כשהם הופכים להיות עורכי דין, זה לא שהם ילכו לקרוא מאמרים אקדמיים כל החיים שלהם, אבל כן ישמעו שירים וילכו לקולנוע ואני רוצה שתהיה להם את העין הביקורתית, שידעו להסתכל, לשמוע ולראות איפה מורחים אותם. לא חסרים אירועים שקשורים במשטרה, בתקשורת כל הזמן יש, במיוחד מה שקורה עכשיו עם חרדים, עם ערבים, מה שקורה בכפר קאסם, להכיר את המציאות, איפה זה פוגש את התכנים האקדמיים.

בחופשת הקיץ תהיה "טעימה" ב"גיל עוז" מהתחום שלי תחת הכותרת "פרזיטים אנושיים או שעירים לעזאזל?" על סרסורים וסוחרי נשים בחברה הישראלית.

את עוסקת במקביל בתחומים נוספים?

אני עובדת היום על הדוקטורט שלי.

אני כותבת בתקשורת על נושאים שמעניינים אותי, בעיקר ב"הארץ".

במה עוסק עופר בעלך?

עופר אחראי במועצה האזורית על חינוך החובה מא'- י"ב.

ומחותנייך נירה ומייקל לניר?

הם פנסיונרים, איתכם בחוגים ב"גיל עוז" וגם ב"מכללת יזרעאל", עסוקים גם עם הילדים שלנו. מייקל פעיל בעמותת גבעת התחמושת.

האם את מרוצה מהחיים בקיבוץ?

מאוד מרוצה. מהגנים, מהיסודי, מהתיכון. מערכת החינוך היא מופלאה, מחבקת מכל הכיוונים האפשריים. במיתוס של הציבור הישראלי, חושבים שבחינוך בפריפריה אין תקציבים ואין כלום, אך זה כל כך תלוי מי המורה, מי המנהלת, יש פה מערכות מצוינות.

 

יישר כוח נעמי על כל פועלך ובהצלחה בדוקטורט!

בואו לשמוע ולהכיר גם אתם את נעמי ב"טעימות" הקיץ של "גיל עוז"!


לפרטים נוספים על נעמי לבנקרון לחצו כאן


 

 

ראיון ועריכה - ברכה יואל