title
title
title
title
title
title
מהנעשה בגיל עוז - כשהנש"ר פגש את יעקב אגם

כשהנש"ר פגש את יעקב אגם

"תלמדו להסתכל'


כמידי שנה, מזה שלוש שנים, חברי בית גיל עוז מבלים בוקר של יצירה הנאה וחיבור בהשתתפותם ביום האומנות בבית הספר דקלים.

כל שנה נבחר אמן אחר שבהשראתו יוצרים הילדים בכיתות השונות.

השנה יום האמנות בבית ספר דקלים בחמדיה לזכרה של עליזה שצברג שהתקיים הבוקר היה יום מכונן עבור רבים.
היום הוקדש לאמנות הקינטית והאמן יעקב אגם אשר הגיע לבית הספר.
אגם בן ה 89, אמן ומחנך בנשמתו סחף את הילדים והמבוגרים בשיח הפתוח שניהל, ובסדנה שהעביר לילדים.
לאורך כל השיחה חזר והדגיש: 'תלמדו להסתכל', 'התבוננו סביבכם', ' השתמשו ביכולות שלכם'. 
לא בכל יום פוגשים אמן בינלאומי, אישיות רבת עשייה ופעלים, איש מיוחד במינו, והילדים שלנו זכו לחוויה אישית שיקחו לחיים.

כך נכתב בדף הפייסבוק של המועצה האזורית.

 

לקראת המפגש המשותף ערכנו פעילות בבית גיל עוז בה למדנו יחד על סגנונו הייחודי ועל יצירותיו השונות. עסקנו בנושא האופ ארט, האשליות האופטיות והקינטיקה.

 

והנה מעט אודות יעקב אגם:

יעקב אגם, יליד המושבה ראשון לציון, בנו של רב. בילדותו למד ב"חדר", ומאוחר יותר למד אמנות בבית הספר בצלאל שבירושלים, ובמערב אירופה (בציריך ובפריז).

היצירות של אגם מאגדות בתוכן תנועה במרחב ופריסה בזמן. ברבות מיצירותיו כיוון, מרחק, תנועה, זווית, פרופורציה ומהירות משנים את אופני הראייה. האמנות של אגם הינה כוריאוגרפיה של יחסים משתנים בין הצופה לבינה. אין נקודת מבט מומלצת או מוכתבת. כל אחד ואחת מוזמן חווים את היצירה כולה ואת פרקיה הרבים באופן שונה, בתוואי שונה, ובטמפו שונה. ההליכה לעבר, לצד, בתוך, ומחוץ, היא אינדיבידואלית כמו החיים עצמם. לכל צופה מתאפשרת חוויה אישית, ואף היא מובטח שתהיה שונה במפגש הבא עם היצירה
את העיקרון החדשני, המהפכני, ביצירה של אגם: הנכחת הממד הרביעי, ממד הזמן, בתוך היצירה ברוח תפיסת הזמן ביהדות, זו המכירה במהות הסימולטנית של מכלול הפעולות כאחידות וכשלימות, כזמן הקיים, כאפשרות של דבר חי ובלתי ניתן לשחזור, כהתהוות ולא כהוויה סטטית מתוך מוזיאון יעקב אגם

 

והנה הגיע הבוקר, נכנסנו בשערי בית הספר היישר לכיתות המחנכות, עופרה ופרידה, עימן אנו נפגשים בנש"ר מידי שבוע.

ארבעה ארבעה בכל כיתה. הילדים נכנסו לכיתה לאחר ההפסקה והשמחה על המפגש היתה רבה.

חברי הבית שמחו לחזור אל הכיתה ובית הספר והזכרונות צצו ועלו.

התחלקנו לקבוצות העבודה ומיד פתחנו בביצוע המשימה.

הדיבורים קלחו והחיוכים עלו ובאו.

 

היצירה הושלמה והתוצרים היו מרהיבים.


בחצר פגשנו מרחוק את האמן עצמו נכנס לסדנה עם כיתות ד' וההתרגשות היתה רבה.

 שמחנו להצטרף ליום מיוחד זה ועל כך תודתנו למחנכות לילדים, ליעקב אגם שיצירתו זימנה לנו בוקר מהנה ומעשיר זה ולשרי דגן מנהלת בית הספר.


 

גדי ליאון

רכז מיזם נש"ר

בית גיל עוז