title
title
title
title
title
title
יוצרים בעוז

ישראל נצר, ניר דוד – ציורים מצד ימין

תערוכת  ציורים  בלובי  המשרדים

ישראל הצטרף לחוג הציור לפני שנה אחרי שכבר צייר כמה שנים בבית.

הכותרת שרציתי לתת לתערוכה המוצגת עכשיו היא "לא נגעתי" – כי אין לי שום יד בתוצאה והציורים המוצגים נעשו ללא הדרכה שלי למעט "כאן הקרטון לא מכוסה, כדאי להשלים". ישראל הוא "צייר אינטואיטיבי ". למה?

 

מי שקצת מכיר את מדע המוח יודע על החלוקה המרכזית של מוח ימין ומוח שמאל. המוח השמאלי אחראי על יד ימין והימני על יד שמאל.

בגדול ובצורה מאד פשטנית מחלקים את התפקוד שלהם  לצד ההיגיון והידע - מוח שמאל (המיספרה שמאלית);

וצד האינטואיציה וההתבוננות  והתת-מודע - מוח ימין (המיספרה ימנית).

 

בשיעורי הרישום אני נותנת לרשום את אותו מודל כמה פעמים ביד ימין ואח"כ ביד שמאל. ותנחשו מה יוצא יותר דומה למציאות?

המוח השמאלי אחראי על יד ימין וכדי שנתמצא בעולם הוא משייך כל דבר לתבנית מוכרת, זה המוח שיודע ולא באמת מתבונן. זה המוח ששולט אצל רוב האנשים 85% מהפעילות שלו, ולכן התוצאה של רישום עם יד ימין היא של מה שהמוח יודע ולא של מה שהעין רואה.  לעומתו מוח ימין הוא הרגש, התת מודע, והצד המתבונן והאינטואיטיבי - ולכן התוצאה של רישום עם יד שמאל, על אף שהקו נראה פחות מיומן,  היא של מה שעין רואה.  ככל שמחוברים יותר אל מוח ימין עולה רמת החופש היצירתי והאינטואיטיבי.

 

ישראל איבד את עינו הימנית במלחמת בששת הימים. כלומר הוא נשאר עם העין שמקושרת למוח הימני ולכן הצד האינטואיטיבי בציור שלו מאד מפותח.

 

התוצאה בציור היא הנחות מכחול חופשיות, עושר צבעוני לא שגרתי ופעמים רבות שימוש בצבעים שרירותיים.  איכות ציורית כזו בפורמטים גדולים מגיעה למוזיאונים.



 

אסיה לשם

מורת הקורס לציור