title
מהנעשה בגיל עוז - היה היו לנו מספר טיולים

היו היו לנו מספר טיולים

השנה התברכנו בחורף גשום שהביא איתו שמחה בלב, התחדשות וירוק בכל פינה.

הגשמים לא פעם ולא פעמיים החליטו לרדת בסופי שבוע ובמיוחד בימי חמישי .

למרות זאת הצלחנו ב- ו' ניסן, 11.4.19, לצאת לטיול אביבי בירושלים בהדרכתו של ירון עובדיה.

יחד איתו יצאנו להכיר את הטבע בעיר ירושלים. טבע בתוך עיר, מוזר לא הגיוני אבל...

הופתענו מפינות החמד שמאפשרות לירושלמי לצאת עם ילדיו מהבית ובנסיעת אוטובוס בקו פנימי ליהנות מהטבע. מסתבר שבירושלים אחד מכל 5 ילדים משפחתו חיה בקו העוני ואין באפשרותם לצאת אל הטבע. ראש העיר איתר את הבעיה והחליט להפוך פינת חמד בעמק הצבאים ולאפשר לכל אחד ליהנות ללא תשלום. ירון החכים אותנו והגדיר את הפרחים הרבים שפרחו לכל עבר. סיפורים ומעשיות, שימושים רפואיים וכו'.

ביקרנו באגם הקטן ובגדול צפינו בציפורי מים ובעדר הצבאים לצד מגדל הולילנד הידוע לשמצה.

משם המשכנו אל פינת חמד נוספת אל עמק המצלבה והמנזר. שמענו בשקיקה את ההיסטוריה של המקום הסתובבנו במתחם המקודש ומשם יצאנו אל הטבע שמסביבו הפריחה ומטעי הזיתים והאלונים הרבים. ירון הפליא בתיאורי המקום והטבע ונתן לנו תחושה נפלאה לאורך כל הטיול והאיר את עינינו מהו טבע עירוני.

ביום ראשון ל' בניסן, ה- 5 במאי, יצאנו חברי בית גיל עוז לטיול. אוטובוס מלא מטיילים, מתנדבים ומטפלים ואהובה אוזן, אם הבית. ההיענות הייתה כל כך גדולה שהצוות נסע ברכב פרטי מאחורינו. השמחה הייתה גדולה המטיילים זכו לקבל הסברים לאורך הדרך ולעמוד על ההבדלים בין העמקים

והגליל התחתון שלשם פנינו מועדות. שוחחנו על צורות הישובים, קבוצה מול קיבוץ גדול, השכנים היושבים בנעורה מוצאם ומקורם. מה משמעות השם ונעורה ומדוע הוא נשמר. המשכנו אל כביש 65 שהוביל אותנו לסיפורו של הר התבור והקשר הגיאוגרפי היסטורי לשלוש הדתות. למדנו את גבולות הגליל התחתון ולמדנו שהוא מתחלק לשלושה אזורים שונים באופיים. חצינו את המושבה כפר תבור ובשמה המקורי "מסחה" ונסענו אל "דבורת התבור" שבשדמות דבורה.

בשדמות דבורה תקבלנו בברכה על-ידי הצוות שהפליא בנו תורתו. למדנו לדעת מהי דבורת הדבש ומה ההבדל בינה לבין דבורים אחרות. מה חשיבותה של הדבורה בעולם הצומח ומדוע אנחנו מוטרדים מכך שהיא הולכת ונעלמת מסיבות רבות. למדנו כיצד היא מייצרת את הדבש והכי חשוב מהו הדבש הטוב ביותר. קיבלנו טעימות דבש, שתינו קפה/תה ופינוקים והמשכנו אל עבר תחנת הדבוראי.

הדבוראי תיאר בפנינו את יום העבודה שלו בין הכוורות, תיאר לנו את חיי הפועלות, הזכרים והמלכה והסביר לנו את תהליך יצירת חלת הדבש ואיסופה. מגדלי הקופסאות שמאפשרות לו לקחת את חלת הדבש מבלי לפגום בהמשך תהליך יצור הדבש בקומה הבאה.  המקום היה כל כך מרתק שהינו בו לא מעט זמן ולכן בסיומו קפצנו לארוחה צהרים קיבוצית בעין דור.

בדרך חזרה פצחנו בשירי ארץ ישראל נהנינו מהחברותא וחשבנו כבר על הטיול הבא.

לצפייה באלבום התמונות מטיול זה לחצו כאן

ביום חמישי האחרון, י"א באיר, 16.5, יצאנו חברי גיל עוז אל הגליל העליון. פגשנו את עדי זרחי אחרי קפה של בוקר ומשם עלינו צפונה אל הרי נפתלי. במושב רמות נפתלי ערכנו תצפית מדהימה אל עמק החולה.

קבלנו הסברים מאלפים על הגיאולוגיה, הגיאוגרפיה, החקלאות, התיירות וכו' בעמק. התצפית נערכה ליד האנדרטה של מפקד סיירת צנחנים איתן בלחסן ז"ל שנפל בפעילות בלבנון. לצד התצפית ישנו עץ ערמון קטן, מגודר, המספר סיפור משואה לתקומה. עץ הערמון הובא מאירופה, מהמקום שבו היה בית המסתור של אנה פרנק והיה להשראה מבחינתה.

פגשנו בגאולה, סוגרת הבובות, שעסקה עד הפנסיה בהוראה ומאז היא סורגת ויוצרת בובות וספרים שיעזרו לילדים צעירים בכישורי החיים ומוטוריקה עדינה. גאולה סיפרה בשפה פשוטה ויפה את סיפורי הבובות ומהיכן שאבה את הרעיונות. על הדלפק מונחות 3 בובות של נשים מבוגרות שאחת מחזיקה מחשב ומספרת מה למדה בקורס מחשבים. זוהי סצנה אמיתית שגאולה הייתה נוכחת בה והיא החליטה להפוך את הסיטואציה לסיפורי בובות.... פשוט מרתק.

משם נסענו אל המתחם המקודש לדרוזים  "נבי יהודה" , שמענו על מוצאם ומקורם, על הדת שאינה פתוחה לכל אחד, על מכנס השרוואל ומעין כפיה לבנה ומה משמעות הלבוש, על היחסים בתוך המשפחה הדרוזית ועל השוויון בין האישה לגבר ועוד.

בחוות הפורלים פגשנו את עמירם, איש משכמו ומעלה שבמשך 40 שנה עוסק בגידול פורלים וחדקונית. עמירם סיפר את סיפורו של קיבוץ דן והפליא בידע הנרחב לגידול הדגים וחשיבותם למערך הכלכלי של הקיבוץ. סיירנו במקום התרשמנו מהגידול במערכת סגורה וקנחנו בפילה פורל ורוד ולבן.

לסיום הגענו אל ספרית תל חי ושם פגשנו את שלום, אדם מיוחד שאוסף , שומר וסורק מפות שמגיעות אליו מאוספים פרטיים, או ארכיונים צבאיים ואזרחים, שמאפשרים לנו להציץ על ארץ ישראל לאורך השנים ודרכם להבין את האתוס הציוני, את הקרבות במלחמה, את סיפורי ההתיישבות ועוד.

בהחלט היה טיול מרתק.................

וכה כתבה אילנה להב על טיול זה:

רציתי להודות לך וכמובן לצוות המופלא שהוביל את הטיול ביום  חם ובחום הלב.

הביקור במחוזות המיוחדים של ארצנו שחוותה לאחרונה לאו דווקא את היפה והחברי, השיבה את הסומק ללחיים:

אמנם לא יחזור אגם החולה להכיל את כל החי והצומח כבעבר, אך לראות את מה שעושים החקלאים ומי שבחרו לחיות בפלך ארץ זו, משובב לב

הביקור בחוות הדגים שבקיבוץ דן, הותירה עלי רושם עז כשיותר מהדגים והכיבוד שהכינו לכולנו, לא יכולתי שלא להתרגש (מחדש) לשמע סיפורו של עמירם (המצטנע) על עמידת הגבורה של חברי הקיבוץ במלחמות  ישראלברוכים אנשים נפלאים אלה והלוואי שחותמם על המדינה  לא ישכח.

לא האמנתי שחדר- מפות במכללת תל-חי יכול להיות כל כך מרתק, כי מה לי ולמפה שאיננה מפת שולחן? אך הסתבר  ששלום טרמצ'י הצליח להפיח סיפורי מתח הקשורים בהיסטוריה של המדינה והמפה הפכה לחגיגה איכותית.

יודעת,שאינני מזכירה את כל המקומות בהם ביקרנו, אך נראה לי שזה מספיק...

תודה בלתי נשכחת למדריכת הסיור שלא חסכה סיפורים והעשירה בידע רב, בהומור, בלבביות והבנה לגילנו המתקדם, הנחתה בנועם לפינות מוצלות, לשולחן וכסא מרגוע וכמובן ל... שירותים.

לסיום: שימשיכו טיולים בימות חמה, גשם וסתם בימות השנה.

להתראות בדרכי הארץ.

אילנה להב

ניר-דוד

לצפייה באלבום התמונות שצילמה מינן רונן לחצו כאן

הטיול הבא שלנו ב- י"ז סיון, 20.6.19  "בעקבות ג'יימס בונד בתל אביב"